Andra delen – tips och råd i meditation

Hela poängen med meditation är att bli van vid aspekten som du har glömt bort. I tibetan så betyder ”meditation” ”bli vad vid”. Bli van vid vad då? Bli van vid din sanna natur, din Buddha natur. Det här varför, i den hösta läran i Buddhism, Dzogchen, så säger de till dig att ”vila i sinnets natur”. Du sitter bara stilla och låter alla tankar och koncept upplösas. Det är som när molnen upplöses eller när dimman avdunstar, för att visa den klara himlen och solen skiner ner. När allting upplöses så här, så börjar du att uppleva din äkta natur, att ”leva”. Då vet du det, och i det ögonblicket, så känner du dig väldigt bra. Det är inte lik någon annan känsla av välbehag som du nånsin har känt innan. Det här är en riktig och äkta godhet, där du känner en djup känsla av frid, tillfredsställelse och ett självförtroende i dig själv.

Det är bra att meditera när du känner dig inspirerad. Tidigt på morgonen kan den inspirationen komma, då de bästa ögonblicken i sinnet är tidigt på dagen, när sinnet är lugnare och färskare (det rekommenderas att göra det innan gryningen). Det är mer lämpligt att sitta när du är inspirerad, för det är inte bara lättare när du är i en klarar plats i sinnet för meditation, utan du kommer även att bli mer uppmuntrad av själva meditationen. Det här kommer sedan att leda till mer förtroende i meditationen, och senare kommer du att kunna meditera även när du inte är inspirerad. Det finns ingen anledning att meditera en längre stund; bara fortsätt att vara stilla tills du är lite öppen och kan koppla dig själv med ditt hjärta. Det är huvudsaken.

Efter det, lite integrering, eller meditation i handlingar. Så fort som ditt medvetande har blivit väckt av din meditation, så är ditt sinne lugnare och din uppfattning kommer att vara lite mer konsekvent. Då, vad du än gör, är du närvarande, precis där. Som i det kända Zen mästarens ordspråk: ”När jag äter, äter jag; när jag sover, sover jag”. Vad du än gör, så är du helt och hållet närvarande i handlingen. Till och med när du diskar, kan det vara väldigt stimulerande, befriande, renande. Du är mer fridfull, så du är mer ”du”. Du antar ditt ”universella du”.

En av de fundamentala poängerna av de spirituella resen är att framhärda under resans gång. En meditation kan vara bra den enda dagen, och den andra inte så bra, på grund av ändringar i omgivningen, i grund och botten så är det inte upplevelserna, bra eller dåliga som räknas så mycket, utan mer när du håller ut, den riktiga meditationen fäster sig på dig och kommer igenom både bra och dåligt. Bra och dåligt är helt enkelt uppenbarelser, precis som att det kan finnas bra eller dåligt väder, men trots det så ändras aldrig himlen. Om du framhärdar och är lika rymlig som himlen, utan att bli störd av känslor och upplevelser, så kommer du att utveckla stabilitet och det riktiga djupet av meditation kommer att visa resultat. Du kommer att märka att gradvis och nästan obemärkt, att dina attityd börjar att ändras. Du håller dig inte fast vid saker lika starkt som du gjorde förr, eller greppar tag vid dem lika mycket, och trots att kriser fortfarande kommer att hända, så kan du hantera dem lite bättre med humor och lugn. Du kommer till och med att kunna skratta lite år svårigheter, eftersom det finns mer utrymme mellan dig och dem, och du är friare av dig själv. Saker kommer att bli mindre fasta, och du blir mer lätt om hjärtat.

 

havet2